ACASA  »  Sarcina  »  Wellness in sarcina  »  Evitarea si ameliorarea durerilor de spate gravide

Categorii

 

SFATUL

 

Evitarea si ameliorarea durerilor de spate gravide

Autor: echipa 2017-10-02

In timpul sarcinii, pe langa marirea semnificativa a abdomenului, femeile experimenteaza si o serie de alte schimbari fizice. Coloana, soldurile, articulatiile, muschii si intreg corpul vor incepe sa se adapteze pentru a sustine cresterea si nasterea babelusului. De aceea, la aproape jumatate dintre femeile gravide, aceste schimbari determina aparitia unor dureri de spate intr-o anumita etapa a sarcinii.

In acest sens, viitoarele mamici sunt sfatuite sa faca miscare usoara, sa aiba grija la postura pe care o adopta si chiar sa apeleze la ajutorul unui fizioterapeut pentru a diminua durerile normale ale procesului, dar si pentru pregatatitrea pentru nastere si compensarea modificarilor corpului. “In majoritatea cazurilor, durerile de spate apar din cauza efortului sustinut de spate pentru kilogramele acumulate in plus, a schimbarilor de postura care compenseaza greutatea suplimentara a sarcinii, dar si a presiunii asupra muschilor slabiti si intinsi ai abdomenului, care sustin coloana vertebrala. De asemenea, schimbarile hormonale care dilata articulatiile si ligamentele care leaga oasele pelviene de coloana vertebrala predispun femeile la aparitia disconfortului muscular din zona spatelui. Cu toate acestea, durerile de spate pot fi evitate sau diminuate daca gravida va tine cont de cateva sfaturi si indicatii”, explica Bogdan Goga, fizioterapeut in cadrul centrului de fizioterapie Terapie pentru Miscare.

Cum poate ajuta un fizioterapeut viitoarea mamica?

Pe parcursul evolutiei sarcinii, bazinul își va modifica conformația pentru a face loc fătului pregatind organismul pentru nastere. Acest lucru poate provoca durere si discomfort in zona lombara a spatelui, in timpul mersului sau la urcatul si coboratul treptelor. In conformitate cu medicul pacientei, fizioterapeutul poate sa aplice tehnici usoare de manipulare articulara; sa utilizeze terapia cu laser pentru diminuarea durerii si masajul pentru detensionarea musculaturii si pentru mentinerea optima a tonusului abdominal si al planseului pelvian, prevenind astfel hipermobilitatea centurii pelviene.

De asemenea, augumentarea sanilor si cresterea greutatii bebelusului vor cauza dureri de spate si/sau sciatica. In acest caz, fizioterapeutul va determina ameliorarea in mare masura a acestor dureri prin intermediul masajului, a tehnicilor usoare, a intinderilor si a sfaturilor despre postura. “Recomand ca viitoarea mamica sa mentina o postura cat mai corecta, cu spatele drept. Indicat este sa se stranga fesele, umerii sa fie impinsi in spate si lateral si sa se pastreze o postura dreapta. Daca mamica este nevoita sa petreaca o mare parte a zilei stand jos, recomand sa se foloseasca un suport/tamburel pe care sa isi sprijine picioarele si o perna mica pe care sa o pozitioneze in zona lombara a spatelui. Apoi, la interval de aproximativ o ora, ar trebui sa se ridice si sa mearga putin”, afirma fizioterapeutul Bogdan Goga.

La fel de important este ca viitoarea mamica sa fie pregatita din punct de vedere fizic. O femeie care face miscare constant, care are o musculature tonifiata in general, dar mai ales muschii pelvieni, se va bucura de o recuperare postpartum rapida si va face fata mai usor durerilor de spate. “Este indicat ca femeia sa includa in rutina zilnica o forma de activitate usoara (mers, inot) si cateva exercitii de stretching pentru spate si aductorii coapsei. Fizioterapeutul poate personaliza un astfel de program de exercitii pentru viitoarea mamica, in functie de fiecare etapa a sarcinii si de nevoile femeii, care sa cuprinda exercitii de tonifiere, elasticitate perineala, exercitii de respiratie si relaxare”, adauga fizioterapeutul Bogdan Goga.

De asemenea, pentru diminuarea durerilor de spate in timpul sarcinii, fizioterapeutul Bogdan Goga sfatuieste viitoarele mamici:

  • Sa foloseasca incaltaminte comoda, cu un toc cat mai mic si cu un suport bun al boltei plantare. Se vor evita pantofii cu toc inalt din cauza faptului ca exercita presiune asupra muschilor bazinului.
  • Sa nu ridice obiecte grele sau copii intrucat inseamna un efort si mai mare pentru spate. In situatia in care este nevoie sa ridice ceva de la sol,  sa flexeze genunchii si sa se ridice lasand greutatea pe picioare si nu pe spate. In plus, vor imparti in mod egal greutatea lucrurilor pe care le transporta.
  • Sa doarma pe o perna ergonomica si cat mai mult pe o parte, pe o saltea tare. O perna asezata intre picioare, in timpul odihnei, va pastra dreapta coloana vertebrala si va oferi un sprijin mai mare pentru spate.