ACASA  »  Sarcina  »  Lunile de sarcina  »  Sarcina, luna 6 - Mama

Categorii

 

SFATUL

 

Sarcina, luna 6 - Mama

Autor: Irina Mateescu 2009-12-15
Iata-te ajunsa in a cincea luna de sarcina: saptamanile 24 - 27 de sarcina! Cresti in greutate cu aprtoximativ 350 - 400 grame/saptamana.
  • cresti in greutate cu aprtoximativ 350 - 400 grame/saptamana. In afara de cresterea bebelusului si dezvoltarea placentei, organismul isi face si rezerve de grasime. Ai grija ce si cat mananci pentru ca sanatatea si frumusetea ta viitoare depind de asta!
  • poti incepe sa experimentezi durerile de spate;
  • se poate instala insomnia, mai ales in a doua parte a noptii;
  • ai urina bogata in aminoacizi si vitamine;
  • aldosteronul, un hormon al carui efect este retinerea sarii, se gaseste in sangele gravidei la un nivel de 2-3 ori mai ridicat decat in mod normal si automat lichidele sunt retinute in organism intr-o poportie mai mare decat in mod normal. Totusi, un regim strict fara sare nu este recomandat de catre specialisti decat in cazuri grave, cum ar fi toxemia gravidica. Explicatia sta in faptul ca atunci cand gravida reduce mult sarea din alimentatie sangele se concentreaza pentru a mentine un nivel fix al sarii, apare tendinta de diminuare a masei sanguine iar efectul posibil este de oxigenare deficitara a bebelusului;
  • creste riscul formarii de calculi biliari!
Recomandari pentru tine, viitoarea mama, in a sasea luna de sarcina:
  1. Este momentul unei noi vizite medicale, pentru a verifica daca cresterea bebelusului tau decurge normal si daca sanatatea ta se mentine in limite fiziologice.
  2. Daca ai o problema de sanatate deosebita: diabet, o functionarea necorespunzatoare a rinichilor etc, este foarte important sa verifici vitalitatea bebelusului. Trebuie sa-i numeri miscarile active de trei ori pe zi, intr-un interval de 30 minute, stand culcata pe partea stanga. La sfarsitul zilei faci un total al miscarilor inregistrate si daca numarul acestora scade, semnaleaza acest aspect medicului tau. Totusi, specialisti spun ca miscarile bebelusului se diminueaza natural spre luna a 8-a ca din luna a 9-a acestea sa fie greu perceptibile.
  3. Este momentul sa incepi exercitiile de relaxare: acasa sau la un curs special, cu un profesor. Nu uita de exercitiile pentru tonifierea perineului si ai grija de tinuta ta: bascularea bazinului iti ajuta spatele foarte mult.
  4. Pentru a scapa de insomnie, incearca sa mananci cat mai usor seara si sa eviti alcoolul si cafelele. Este recomandat sa bei o cana de lapte, o infuzie de tei sau sa mananci un mar inainte de culcare. Daca nu functioneaza aceste remedii, adreseaza-te medicului tau, iti poate prescrie ceva contra insomniei.
  5. Poarta incaltaminte confortabila. Nu este momentul tocurilor inalte deoarece acestea accentueaza incordarea spatelui si necesita un efort suplimentar pentru mentinerea echilibrului.
  6. Poarta o centura de sarcina si/sau lenjerie (chilot, ciorap) care ajuta la sustinerea burticii daca ai mai avut sarcini si/sau abdomenul tau este foarte greu. Ai grija sa o probezi inainte de a o cumpara, nu trebuie sa te stranga!
  7. Daca esti graviduta si este frig, cel mai important  este sa iti protejezi regiunea lombara. Noi te sfatuim sa porti body-uri, sunt foarte practice si comode in acesta perioada.
  8. Gandeste-te la spatele tau ori de cate ori faci lucruri simple ca ridicarea de pe un scaun sau ridicarea unui obiect mai greu.
  9. Urmareste cresterea in greutate si adopta un regim alimentar cat mai sanatos! Daca acum iei foarte mult in greutate, dupa nastere iti va fi cu atat mai dificil sa scapi de kilogramele in plus.
  10. Nu te agita si renunta la sporturile practicate, cu exceptia gimnasticii speciale pentru sarcina. Odihneste-te cat poti de mult!
Luna a sasea poate fi privita ca un "hop" deoarece exista riscul unei nasteri premature la mamicile care sufera de diverse afectiuni dinainte de sarcina. Desi copilul poate supravietui unei nasteri in aceasta luna, sansele lui sunt reduse.
 
Mergi de urgenta la medic daca gasesti sange pe chilot! Poate fi un semnal ca placenta ta este inserata in partea inferioara a uterului, destul de aproape de col - placenta praevia. In acesta etapa a sarcinii, usoare contractii pot dezlipi partial placenta, provocand hemoragii mai mut sau mai putin grave. Medicul poate sa-ti recomande repaus absolut, in pat, pana la nastere.

Daca astepti GEMENI trebuie sa stii ca, de cele mai multe ori, sarcinile gemelare nu ajung la termen. Tocmai de aceea, din luna a 6-a trebuie sa efectuezi: o analiza a urinei si un control medical la fiecare 15 zile!
 

Sursa: “Cartea viitoarei mame”, autor: Marie-Claude Delahaye

Foto: askamum.co.uk